The Tower Building in Parco Sempione, Milan
Vico Magistretti
Franco Longoni
Mario Guercini (progetto delle strutture)
Piero Papini
Ignazio Vigoni (progettista del verde)
Gianmauro Oldrini (direzione lavori)
Antonio Rognoni (calcoli costruttivi)
Liquigas s.p.a.
Load-bearing structure: beams, piers and horizontal elements in reinforced concrete
Façade: grey plaster
Roof: flat terrace roof, usable above the central technical compartment
Windows: natural wood with double glazing for the windows; white painted cast-iron frame for the bow-windows of the living rooms
The building has an "L-shaped" plan with wings; each of the wings is primarily occupied on each floor by two big apartments (with six and nine rooms).
The latter can be reached from the hall using a polygonal staircase; all the day areas have different-sized scenic terraces and verandas; they define the asymmetric evolution of the elevations by circling and spatially emptying the corners of the tower.
The roof has a usable flat terrace (above the technical compartment with the lift machine); it can be reached using the steps jutting out from the façade underneath and protected by a sculptured canopy.
The load-bearing structure, built with beams and piers in reinforced concrete, is positioned based on a regular grid that allows extensive flexibility in the use of the internal space, thus making it possible to create duplex apartments. Only the ground floor is used as offices, while the garages are located in the three basement floors.
Most of the lot is covered in vegetation, but there is a paved area next to the building that can be used as a parking area.
A key focus of the preliminary study was the design of the lobby with its scenic view towards the porphyry paved garden visible through a wall made entirely of safety glass. The other walls are clad in an elegant beechwood boiserie; the floor is paved with slabs of grey serizzo stone.
The original project envisaged a very dark red and brown plaster cladding for the façades, produced by mixing porphyry grit. However the client was not pleased with this solution; he was concerned that this chromatic choice might discourage prospective middle to upper-middle class buyers. As a result it was replaced with a more usual grey. Over the years some of the windows have been replaced.
S. Giacomoni, Disegno la Milano che cambia, in La Repubblica, 08 gennaio 1985
W. Pagliero, Architettura come rappresentazione, in Casa Oggi 163-164, febbraio 1988
C. Bellini, Il mestiere di architetto, in Habitat Ufficio 21, settembre 1986
V. Magistretti, Relazione di progetto, Torre al Parco Sempione, Milano, 1953-56
F. Bandini, Milano verso dimensioni europee, in Tempo, maggio 1958
R. Aloi, Torre del Parco, in Nuove architetture a Milano, Hoepli, Milano, 1959
Torre parco a Milano, in L'architettura 97, 1963
E. Morteo, Alka-selzer 9, in Modo 186, gennaio 1998
H. U. Obrist, Hans Ulrich Obrist Interviews: Vico Magistretti, in Domus 866, gennaio 2004
A. Pica, Architettura italiana ultima, Milano, Edizioni il Milione, 1959, p. 113
C. Perogalli, Case ad appartamenti in Italia, Milano 1959
G. Veronesi, L'architettura dei grattacieli a Milano, in Comunità, n. 74, novembre 1959, pp. 78-91
R. Pedio, Linea Lombarda: opere di Vico Magistretti, in L'Architettura, cronache e storia, n. 57, luglio 1960, pp. 154-155
Torre al parco di Milano - Targhe INARCH a F. Longoni e V. Magistretti, in L'Architettura, cronache e storia, n. 97, 1963, p. 539
V. Vercelloni, L'autoritratto di una classe dirigente: Milano 1860-1970, in P. Portoghesi, V. Vercelloni, L'occhio vuole la sua parte: l'edilizia milanese fra la quantità e la qualità, in Controspazio, n. 2-3, luglio-agosto 1969, pp. 11-23, p. 21
M. Grandi, A. Pracchi, Milano. Guida all'architettura moderna, Bologna 1980, p. 314, scheda 378
AA.VV., Milano ricostruisce 1945-54, Milano 1990, p. 205
F. Irace, V. Pasca, Vico Magistretti architetto e designer, Milano 1999, pp. 43-44
G. Gramigna, S. Mazza, Milano: un secolo di architettura milanese dal Cordusio alla Bicocca, Milano 2001, p. 286
- unità n. 605 - segnatura: 6 (25 immagini)
- unità n. 386 (27 immagini)
- unità n. 2057 (21 immagini)
- unità n. 3001.2 (78 immagini)